مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

 



بندرعباس- استاندار هرمزگان گفت: هنر انقلاب اسلامی متعهد بودن به اخلاق، عدالت و ایثار است و برای اصلاح و هدایت جامعه گام برمی‌دارد.

فریدون همتی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ما اظهارداشت: در شرایطی که بشر در دنیای امروز در گرداب هنر آمیخته با بداخلاقی، خشونت‌گرایی، ظلم و تبعیض و اشرافیتی غوطه‌ور است، هنر انقلاب اسلامی در راستای نجات بشر از این گرفتاری‌ها هنر خود را تولید و به دنیا عرضه می‌کند.

وی هنر متعهد و انقلابی را هنری دانست که در راستای فطرت انسانی برای آگاهی و بیداری انسان‌ها و مبارزه با ظلم وستم به وجود آمده باشد و مهم‌ترین شاخصه آن دفاع از ارزش‌هایی است که درجریان انقلاب شکل گرفته است.

استاندارهرمزگان در خصوص جایگاه هنر انقلاب درکشور و در بین هنرمندان نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنرمندان متخصص و متعهد همچون شهید آوینی پا به عرصه هنر و ادبیات گذاشتند که آثار بدیع و خلاقانه ای را در حوزه هنر بوجود آوردند که سبک جدیدی از هنر را ارائه کردند و در تاریخ انقلاب اسلامی این آثار هنری ماندگار شدند.

همتی با بیان اینکه هنر انقلاب برگرفته از اندیشه‌های حضرت امام (ره) و با تکیه بر آموزه‌های دینی مردم آزادیخواه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، ابرازداشت: آنچه که هنر را متعهد می‌سازد کارکردهای اجتماعی و سیاسی هنر است که هنرمند را ملزم می‌کند با دقت مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود را مورد بررسی قرار داده و با مطالعه این شرایط نسبت به ساخت اثر هنری مناسب با جامعه خود مبتنی بر محتوی و فرم مناسب به مخاطبان عرضه کند.

وی در بخش دیگری بیان داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی هنر انقلاب اسلامی نقش بسیار مهم و پررنگی را بر عهده دارد که باید حوادث تلخ و شیرین را برای ماندگاری، عبرت و پندآمیزی تولید و تبیین کند، لذا متولیان امر فرهنگ باید شرایط را برای هنرمندان انقلابی فراهم کنن تا هنرمندان متعهد بتوانند آثار ارزشمند و تاثیر گذار تولید کنند.

هنرمند انقلابی به انقلاب خدمت می‌کند

استاندارهرمزگان درخصوص ویژگی‌های هنرمندان متعهد نیز گفت: هنرمند متعهد و انقلابی از یک طرف در مقابل مسائل روز جهان بی‌تفاوت نبوده و برمبنای آن واکنش‌های به‌موقع و مناسب نشان می‌دهد و از طرفی هنر را وسیله ای برای بیان مفاهیم ارزشی می‌داند و همواره به باورها و اعتقادات متعالی جامعه متعهد است.

همتی با بیان اینکه هنرمند انقلابی مدافع ارزش‌هایی است که در جریان انقلاب اسلامی شکل گرفته و مطالبه‌گر این ارزش هاست، افزود: هنرمند انقلابی زبان مردم است و از میان مردم به وجود آمده و برای مردم کار می‎کند و علاوه بر توجه به زیبایی و اثرگذاری هنر اثر خود، نسبت به انسان و ارزش‌های انسانی متعهد وتاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب از نگاه شهید آوینی در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید، اضافه کرد: در آثار هنرمند متعهد و انقلابی تعهد اخلاق و اخلاص دیده می‌شود، لذا هر هنرمندی که خلق اثرش معطوف به خدمت به انقلاب باشد و اهداف انقلاب را در اثرش بازتاب دهد، هنرمند انقلاب است.

بیستم فروردین‌ به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی با عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و سرآغاز هفته هنر انقلاب اسلامی به‌ شمار می‌رود.

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید.

پیکر شهید سید مرتضی آوینی روز ۲۲ فروردین ۷۲ با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در قطعه ۲۹ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا سید مرتضی به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top

Template Design:Dima Group