مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت





مشهد- رسانه‌ها و فضای مجازی چند روزی است نام شهروندی تربت‌جامی ساکن شهرستان مرزی واقع در شرق خراسان رضوی را به عنوان مسن‌ترین زن ایرانی بر سر زبانها انداخته‌اند، بانوی کهنسالی که راز طول عمر خود را در ادای بهنگام فریضه واجب نماز و توجه به لزوم صله رحم خلاصه می‌داند.



"فاطمه نوروزی کاریزی" بر اساس شناسنامه رسمی صادر شده توسط سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران، متولد نخستین روز پاییز ۱۲۲ سال پیش است.

وی که واکسن کرونا را تزریق کرده و هم‌اینک با تنها فرزند پسرش در زادگاه خود تربت‌جام زندگی می‌کند، با خوشرویی میزبان خبرنگار ایرنا شد تا لحظاتی هرچند اندک، از زندگی خود و راز طول عمرش سخن گوید.

این بانوی کهنسال می‌گوید: دلیل برکت طول عمر و نعمت سلامتی خود را در طول این همه سال چیزی به جز طهارت همیشگی، اقامه نماز اول وقت، ترک نکردن دعاها و راز و نیاز شبانه به درگاه احدیت و حفظ ارتباط دائمی با اقوام و خویشاوندان با عمل به سنت حسنه صله رحم نمی‌دانم.

وی که تا ۲۵ سالگی مجرد بوده و در این سن به خانه بخت رفته است افزود: شوهرم در سال ۱۳۴۹ فوت کرد و مرا با دو دختر و یک پسر تنها گذاشت.

بی‌بی فاطمه ادامه داد: نخستین فرزندم دختر و متولد سال ۱۳۰۷ هجری شمسی بود اما سال تولد دومین فرزندم را که او هم دختر بود فراموش کرده‌ام.

وی گفت: هر دو دخترم فوت کرده‌اند و هم‌اینک با سومین فرزندم "عبدالواحد" ۶۹ ساله زندگی می‌کنم.

بانوی ۱۲۲ ساله در خصوص روال و عادات زندگی روزمره خود نیز گفت: تعهد به اقامه نماز اول وقت را از زمانی که به یاد دارم پایبند بوده‌ام و همچنین هرگز دعاهای خیر پدر و مادرم را در حق خودم فراموش نمی‌کنم.

وی که اینک سالهای نزدیک به ربع قرن نخست از دومین قرن زندگی خود را سپری می‌کند افزود: مدتی است که دچار بیماری قلبی شده‌ام، از فشار خون و چربی آن نیز رنج می‌برم، قوت شنوایی و قدرت بینایی‌ام رو به تحلیل رفته و ضعیف است.

فاطمه که ۱۵ نوه و نبیره دارد در گفتگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: پسرم که با او زندگی می‌کنم صاحب هفت فرزند و هشت نوه است.

وی گفت: تنها منبع درآمد پسرم مستمری اندک سازمان تامین اجتماعی است که قسمتی از آن صرف هزینه‌های درمان من می‌شود، با این حال هیچ خواسته‌ای از دیگران ندارم و امیدوارم که خداوند از سر همه تقصیرات ما بندگان خود بگذرد.

بی‌بی فاطمه که با وجود سن بالا طبعی شوخ دارد با اصرار و خنده به تزریق واکسن کرونا اشاره و بیان کرد: از خداوند طلب می‌کنم که هرچه سریعتر این بیماری از بین برود تا خدایی نکرده مشکلی از این جهت برایم ایجاد نشود.

عبدالواحد هراتی فرزند سالخورده فاطمه هم به خبرنگار ایرنا گفت: مادرم در میان خویشان و اقوام، همسایگان و آشنایان به عنوان زنی مومن و خوشرو شناخته شده بطوری که ارتباط اجتماعی و رفتار شایسته و خوبش زبانزد همگان است.

وی افزود: نماز و دعای مادرم تا جایی که من به یاد دارم هیچگاه وقفه نداشته بطوری که با وجو سن زیادش همچنان او است که اهل خانه را زودتر از همه برای خواندن نماز صبح، دعا و مناجات بیدار و هوشیار می‌کند.

عبدالواحد ادامه داد: مادرم تاکید ویژه و همیشگی نسبت به اداری امور دینی دارد و حالا هم که بخاطر تبعات کهنسالی زندگی آسانی ندارد این مهم را هیچگاه ترک نکرده است.

وی گفت: پدر و مادر عزیزانی خاص و همیشگی هستند لذا و مهم نیست چند سال داشته باشند، هروقت از دنیا بروند دل فرزندانشان را داغدار می‌شود.

شناسنامه فاطمه نوروزی کاریزی "یکم مهر ماه ۱۲۷۸" را روز تولد وی با "نام پدر: غلامحسین و نام مادر: تاج بی‌بی" ثبت کرده که در واقع مصادف با سومین سال پس از تاجگذاری مظفرالدین شاه پنجمین حاکم سلسله قاجار است.

فاطمه بدین ترتیب در طول عمر خود شاهد آخرین سالهای حکومت قاجار بر ایران، برآمدن رضاخان و کودتای اسفند ۱۲۹۹، دو جنگ جهانی، اشغال ایران توسط نیروهای خارجی در سال ۱۳۲۰، تمام طول دوران حکومت پهلوی، پیروزی انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و وقایع پس از آن تاکنون بوده و همچنان سرزنده و شاداب به زندگی ساده خود ادامه می‌دهد.  

مرکز شهرستان ۲۴۰ هزار نفری تربت‌جام، زادگاه این بانوی ۱۲۲ ساله در فاصله ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

 

***

#من_ماسک_می_زنم



***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

 

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

 

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

 

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top

Template Design:Dima Group