مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

 

 


پویاخبر - جنگ هشت ساله ای که به ملت نوپای ایران تحمیل شد، فصلی از افتخارات برای کشور ما رقم زد، همه مردم ایران در این دفاع مقدس حضور داشتند و با از خود گذشتگی فداکاری‌های بیشماری انجام دادند.


در دوران هشت سال دفاع مقدس همه ملت ایران و همه قومیت های مختلف، حتی افرادی که از لحاظ نظامی نمی توانستند کمک کنند، آنچه که در توانشان بود را انجام دادند، اعم از مالی و معنوی، به این سیل ملت اضافه شدند تا از گروه یاری دهندگان به این جبهه بزرگ جا نمانند، با وجود اینکه این جنگ مدت زیادی به طول انجامید، همدلی مردم با یکدیگر و نیرو‌های نظامی، ذره‌ای کمرنگ نشد.


بدون شک هشت سال مقاومت قهرمانانه ملت ایران در برابر تجاوز نظامی رژیم بعثی عراق که به پشتوانه دشمنان انقلاب اسلامی ایران از شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شده بود، فصلی افتخارآمیز در تاریخ ایران است. ایرانیان در جنگ تحمیلی شهدای زیادی را تقدیم کردند و آسیب‌ها و خسارات زیادی به زیربنا‌های اقتصادی کشور وارد شد، اما با ایستادگی، عزتمندی خود را به رخ دنیا کشیدند، مخصوصا با تبلور عظیمی از اتحاد و همبستگی ملی را در این دفاع مقدس به نمایش گذاشتند.


اتحاد و همبستگی ملی در دفاع مقدس از زوایای مختلف قابل تامل است که قطعاً یادآوری برخی از آن‌ها درس آموز خواهد بود.


حضور همه اقوام ایرانی در جنگ، فارغ از تمام تفاوت‌ها های قومی و نژادی،اگرچه مناطقی که تجاوزات نظامی رژیم صدام در ماه‌های نخستین جنگ، بیشتر مناطق جنوب و غرب کشور بود، اما دامنه حضور قومیت‌ها در دفاع از شهر‌های غربی و جنوبی کشور تنها محدود به اقوام ساکن در این مناطق نبود، بلکه اقوام ساکن در همه پهنه جغرافیایی ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در کمترین زمان ممکن خود را به جبهه‌های نبرد علیه تجاوزگران رساندند.


دفاع مقدس، نماد همبستگی همه اقوام ایرانی اعم از کرد، لر، فارس، بلوچ، ترک، گیلک بود که حضور همه آن‌ها را در جبهه‌های نبرد و یا در عرصه حمایت‌های پشت جبهه، می‌شد به روشنی مشاهده کرد.


علاوه بر مسلمانان شیعه و سنی هموطنان ارمنی، آشوری، زرتشتی و کلیمی نیز در حماسه دفاع مقدس نقش داشتند، شرکت مردم ایران در دفاع مقدس صرفاً محدود به مردان و جوانان و یا رسته‌های نظامی کشور نمی‌شد و همه اقشار مردم از پیر و جوان و زن و مرد فعالانه در آن حضور داشتند. چه بسیار زنان مردان سال‌خورده‌ای که در پشت جبهه‌ها در تدارک و ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای رزمندگان در تلاش و تکاپو بودند و نیز بسیاری از آحاد مردم که در طول سال‌های جنگ تحمیلی، از حرفه و کار خود دست کشیدند، لباس رزم پوشیدند و به جبهه‌ها رفتند؛ دانشگاهیان، دانش‌آموزان، کارگران، معلمان، کشاورزان از جمله این رزمندگان بی‌ادعا بودند، جنگ هشت ساله با همه سختی هایی که داشت، فصلی ماندگار از اتحاد و همدلی ملت ایران در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رساند، مردمی که با وجود پراکندگی قومی و نژادی زیریک پرچم واحد تا پای جان مقاومت کردند و ذره ای از خاک وطن را با هیچ چیزی معاوضه نکردند، مردمی که از غرب تا شرق، شمال تا جنوب، همه با هم و یک صدا اتحاد ایران اسلامی را فریاد کشیدند./سیده پگاه سجادی اسدآبادی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top

Template Design:Dima Group